fbpx
Testa din fettsyreprofil

Testa din fettsyreprofil

I dag äter vi annorlunda än vi gjorde förr, när snabbmat inte fanns på menyn. Men även om du lagar din egen mat, håller ingredienserna inte längre samma kvalitet.

 

Får du i dig tillräckligt med omega 3 eller för mycket omega 6? Hur ser balansen mellan olika fettsyror ut i din kropp och vilken betydelse har den?

Beställning av fettsyretest

Vill du veta mer om vad ett fettsyretest mäter och hur det fungerar? Boka en tid för en kostnadsfri rådgivning.

Vet du redan vad ett fettsyretest innebär och vill handla direkt? När du beställer ditt test via vår partnersida ingår en kostnadsfri genomgång av ditt resultat.

Ett fettsyretest kostar 995 SEK när du beställer testet utanför något av våra program eller konsultation. Mätning av fettsyror ingår i några av våra program, eller kan köpas till ett rabatterat pris i samband med våra funktionsmedicinska tjänster.

"Omega-3 och omega-6 påverkar kroppen på olika sätt. I många fall dämpar omega-3 effekterna av omega-6, till exempel när det gäller blodets levringsförmåga och immunförsvaret. Båda fetterna samspelar och det är därför viktigt att man via maten får lagom mängd av båda. Omega-3 och omega-6 finns ofta tillsammans i ett och samma livsmedel. Ofta finns det mer omega-6 än omega-3 i maten, och det är därför enklare att få i sig tillräckligt med omega-6." - Källa Livsmedelsverket

Hur mycket omega-3 behöver kroppen?

Världshälsoorganisationen (WHO) och Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) rekommenderar att du får i dig minst 0,25 gram omega-3 per dag. Det är vad kroppen behöver för att upprätthålla bra hjärtfunktion. Enligt båda organisationerna är dock 2-4 g omega-3 per dag optimalt eftersom det visat förbättra hälsan för personer med hjärtsjukdom eller depression.

 

En hög kvot omega-6 mot omega-3 i kosten har förts fram som en möjlig faktor för risken att utveckla olika sjukdomar som till exempel hjärt- och kärlsjukdomar och inflammatoriska tillstånd. Det är dock det totala intaget av omega-6- och omega-3-fettsyror som har störst betydelse. WHO rekommenderar en balans mellan fettsyrorna omega 6 och omega 3 på ca 4 : 1.

 Rekommendationen från Nordiska ministerrådet (Nordic Nutrition Recommendations 2012) är att vårt omega-3-intag är minst 1 E% per dag vilket motsvarar ett intag av minst 2,2 g omega-3 per dag för en vuxen, och även en omega-6/omega-3-balans av mindre än 5 : 1.

Mer om fettsyror och deras funktion i kroppen

Trots att balansen mellan fettsyror i kroppen är betydelsefull för vår hälsa, är detta inte något som vanligen mäts inom vården. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är essentiella. Du behöver alltså få i dig dem genom kost eller tillskott.

 

Essentiella fettsyror är fettsyror som behövs, men som kroppen inte kan tillverkas själv. Hos människan är linolsyra och linolensyra essentiella.
Från linolsyra kan kroppen tillverka andra fettsyror. Ett exempel är arakidonsyra som ingår i cellmembranernas sammansättning och som finns i rikliga mängder i hjärnan.
Från linolensyra kan kroppen framställa andra substanser som eikosapentaensyra (EPA) som deltar i de inflammatoriska processerna i kroppen och dokosahexaensyra (DHA), huvudämnet i sperma och fosfolipider i hjärnan. Dessa fettsyror är särskilt viktiga för ögonen och hjärnan.

Mer om fettsyretestet

Zinzinos BalanceTest är ett enkelt självtest för att analysera fettsyrorna i ditt blod. Testet är ett torrt blodfläcktest som är vetenskapligt bevisat att vara lika noggrant som ett venöst blodprov för analys av fettsyror.

Testet tar mindre än en minut att genomföra och du behöver bara applicera några få droppar blod från fingertoppen på det medföljande filterpappret.

Fettsyretest

VITAS Analytical Services* analyserar anonymt innehållet av 11 fettsyror** i blodet med 98 % säkerhet.

Resultatet redovisas efter ca 10-20 dagar på webbplatsen zinzinotest.com där du får information om omega-6:3-balansen, omega 3-innehållet, en skyddsprofil för fettsyror och annat.

 

 Studier på blodets fettsyraprofil har visat att den har en stark koppling till hälsostatus.

*Vitas är ett GMP-certifierat (följer god tillverkningssed) kontraktslaboratorium för kemikalieanalys med 20 års erfarenhet av att tillhandahålla högkvalitativa kromatografiska analyser baserat på de senaste rönen och teknikerna.

** De 11 fettsyrorna är palmitinsyra (PA), stearinsyra (SA), oleinsyra (OA), linolsyra (LA), alfa-linolsyra (ALA), gamma-linolsyra (GLA), di-homo-gamma-linolsyra (DHGLA), arakidonsyra (AA), eikosapentaensyra (EPA), dokosapentaensyra (DPA) och dokosahexaensyra (DHA).

Får du i dig tillräckligt med Omega-3?

Du kanske redan äter mycket fet fisk, eller tar ett dagligt tillskott? Alla kroppar är olika och intag är tyvärr inte samma som upptag. Allt som byggs i kroppen, byggs av det du äter eller dricker.

 

Många ser intag av fet fisk (oftast odlad lax) som en garant för att man får i sig tillräckligt av omega-3. Lax odlas i slutna bassänger och matas med fiskmjöl istället för att äta alger i havsdjupet. Detta har stor påverkan på fiskens näringsvärde.
Tillskottet som du tar, kanske inte ger dig tillräckligt, håller rätt kvalitet eller tas upp effektivt i kroppen.

Dagens mat innehåller inte så mycket omega-3 som vi fick i oss förr.

Du kan enkelt ta reda på dina nivåer av olika fettsyror och på hur balansen (fördelningen) ser ut mellan dessa med ett fettsyretest. Vi rekommenderar att du testar vid större livsstilsförändringar, vid ohälsa eller för att optimera din hälsa och förebygga framtida ohälsa.


KONTAKTA OSS

Tar emot klienter i Varberg & Göteborg samt genom vår online-mottagning.

Du når oss via:
E-post: info@evomedicin.se
Telefon: 031-7537711

ÖPPETTIDER

Måndag-Torsdag:  9- 16
Fredagar: 9-14
Eller enligt överenskommelse

FÖLJ OSS

Allt material © 2020