fbpx
Del 2- Sömn: Kopplingen till demens & Alzheimers

Del 2- Sömn: Kopplingen till demens & Alzheimers

Innehåll värt att sprida?
  •  
  •  

I en serie artiklar kring sömn beskriver vi de senaste årens banbrytande sömnforskning och kopplingen mellan sömn, åldrande och Alzheimers.
Den andra delen handlar om kopplingen mellan djupsömn och Alzheimers.

Läs gärna första inlägget innan du fortsätter:
Del1 - Sömn: Vem städar medan du sover?

Det har länge varit känt att det finns två proteiner som har koppling till Alzheimers sjukdom – beta-amyloid som bildar plack i hjärnan, och tau som ansamlas inne i hjärncellerna och skapar trassel som försvårar för nervcellerna att fungera på ett normalt sätt. Klumparna av beta-amyloid sprids i hela hjärnan på ett tidigt stadium, årtionden innan vi själva märker av sjukdomen. Tau däremot börjar spridas senare från tinningloberna till den bakre delen av hjärnan.

Vid centret för mänsklig sömnforskning på universitet California, Berkeley bedriver man under ledning av Dr. Bryce Mander och Matthew Walker bl.a. forskningen på åldrande, sömn och kopplingen till demens och Alzheimers.
En av upptäckterna man gjorde där 2014, var att beta-amyloid faktiskt inte byggs upp jämt över hela hjärnan. Tidigt i utvecklingen av Alzheimers, förblir syncentrum och rörelsecentrum opåverkade. Istället byggs beta-amyloid tau upp främst i mediala prefrontala cortex (partiet som sitter mellan ögonen).

Brist på djupsömn bygger upp cellskräp

Studier på råttor och på människor har också visat att när du stör djupsömnen får du genast en uppbyggnad av skräp i hjärnan.
I ett experiment som genomfördes av neurologen David Holtzman och hans labbteam, gick man in och störde deltagarnas djupsömn. Deltagarna fick sova på ett sömnlabb där man övervakakade deras sömn. När deltagarna höll på att falla in i djupsömn störde man dem med en ljudfrekens som inte väckte dem, men som på ett effektivt sätt störde deras djupsömn. Morgonen efter drog man cerebrospinalvätska hos testpersonerna och mätte hur mycket beta-amyloid vätskan innehöll. Efter en enda natt av sömnbrist såg man en omedelbar höjning med 25-30%.

Den onda cirkeln

Så till den intressanta kopplingen… Gissa var i hjärnan djupsömnen genereras?
När man studerade djupsömnen upptäckte man att djupsömn pågår i hela hjärnan, men centrum för där djupsömnen genereras är samma plats där också beta-amyloid först byggs upp (mediala prefrontala cortex).
När du inte får tillräckligt med djupsömn under natten ökar mängden amyloid-beta i mediala prefrontala cortex, vilket i sin tur på sikt försvårar för hjärnan att generera djupsömn, vilket skapar en ond cirkel, en icke-linjär exponentiell kurva.

Bildtext: Tunga avlagringar av det giftiga proteinet, beta-amyloid, visas i rött i hjärnan till höger, är kopplade till dålig sömn som kan bana väg för Alzheimers. En hjärna som drar nytta av hjärnvågor från djup sömn och frånvaro av beta-amyloid visas till vänster. (Foto: Bryce Mander och Matthew Walker).

Hönan eller ägget?

Man vet ännu inte vilken av dessa två faktorer - dålig sömn eller ansamlingen av cellskräp som inleder den negativa spiralen. Är det mångårig brist på djupsömn som får beta-amyloid att först ansamlas i hjärnan som påbörjar den onda cykeln: Brist på djupsömn - mer cellskräp i hjärnan - ytterligare försämrad djupsömn.
Eller är det beta-amyloid som ansamlas först p.g.a. av andra orsaker i kroppen som t.ex. inflammatoriska processer, men som därefter skyndas på eftersom uppbyggnaden av beta-amyloid försvårar hjärnans utrensning av cellskräp genom att försämra möjligheten till djupsömn.

Människokroppen är komplex, så ska jag våga mig på en gissning, så är det att bägge scenarion förekommer. Men brist på djupsömn är en viktig pusselbit i pusslet kring hjärnhälsa.

Hur ser din djupsömn ut?

De goda nyheterna från dessa resultaten, är att du faktiskt kan behandla dålig sömn och djupsömn. Du kan förbättra din sömn genom träning och med stöttning från kostupplägg och tillskott. Vill du arbeta ändå mer avancerat finns tekniker som elektrisk stimulering (som förstärker hjärnvågor under sömnen).

Att jobba med att förbättra din sömn kan vara ett viktigt verktyg för att bekämpa framtida minnesnedsättning och demens och bygga hjärnhälsa.

Detta är den andra delen i serien Sömn. I nästa del tar vi upp vad som händer sömnen när vi blir lite äldre och hur man kan arbeta med att förebygga sämre sömn i denna åldersgruppen.

Läs från början:
Del1 – Sömn: Vem städar medan du sover?

Vill du ha hjälp med att optimera din sömn eller arbeta förebyggande kring kognitiv ohälsa? Välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning eller ställ en fråga via messenger-chatten här på sidan.

Innehåll värt att sprida?
  •  
  •  

KONTAKTA OSS

Tar emot klienter i Varberg samt genom vår online-mottagning.

Du når oss via:
E-post: info@evomedicin.se
Telefon: 031-7537711

Besöksadress:
Brunnsparken 6, Varberg

ÖPPETTIDER

Måndag-Torsdag:  9- 16
Fredagar: 9-14
Eller enligt överenskommelse

FÖLJ OSS

Allt material © 2021

Denna webbsida använder cookies. Genom att du fortsätter att använda dig av sidan godkänner du vår användning av cookies.